Adverteren met Google Ads

Heette eerder 'Google AdWords'

Door te adverteren in Google wilt u nieuwe bezoekers, leads (contacten) en klanten binnenhalen. Van essentieel belang voor een Google Ads campagne is een goede opzet ervan. Webdegelijk zorgt voor een uitgekiende campagne setup.

Bereik je doelgroep

Waarom Google Ads

Met Google Ads kunt je advertenties vertonen boven of naast de zoekresultaten in Google. Dus op het moment dat iemand zoekt op één van de door zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden verschijnt je advertentie. Daarnaast verschijnen er advertenties op sites als telegraaf.nl en nu.nl die bezocht worden door mensen die geïnteresseerd zijn in uw product of dienst (of vacature).

Meer bezoekers

Meer website bezoekers die echt op zoek zijn naar je diensten/producten

Leads/ directe verkopen

Interessante leads en/of laat het aantal verkopen stijgen

Per klik

Je betaalt alleen wanneer er op een advertentie geklikt is

Direct resultaat

Direct nadat het account gebouwd is bereikt je de doelgroep al, je hoeft niet af te wachten zoals met SEO.

Flexibel

Het dagbudget maar ook de doelen kunnen elk moment worden bijgesteld

0%

In Nederland zoekt 95% op Google

0%

50% van de kliks is op betaalde advertenties

0%

Met Google Ads bereik je 80% van alle internet gebruikers

0%

45% ziet geen verschil tussen betaalde en organische zoekresultaten

Integrale aanpak

Waarom Webdegelijk

Google Ads optimalisatie

Heb je het idee dat uw bestaande Google Ads campagne beter kan? De kans is groot dat inderdaad de kosten omlaag kunnen, de vindbaarheid omhoog kan en het rendement (sterk) verbeterd kan worden. Ook als je denkt dat je campagne prima is kan het toch verstandig zijn om deze aan een second opinion te onderwerpen

Om ervoor te zorgen dat de campagne rendabel zal zijn bepaal je na verloop van tijd samen met Webdegelijk hoeveel een conversie maximaal mag kosten. Vervolgens worden doelstellingen geformuleerd, bijvoorbeeld het aantal keer dat er gebeld wordt of een product besteld wordt. Optimalisatie van zoektermen, biedingen en advertentieteksten is nodig om blijvend je doelstellingen te realiseren. Uiteraard wordt er ook gebruik gemaakt van de data in je bestaande Google Ads account, als dat er is.

Account is jouw eigendom

Het Google Ads account is jou uw eigendom, dus altijd zelf inzicht in resultaten én kosten en niet afhankelijk van Webdegelijk

Elk moment stoppen

Elk moment kun je het account stopzetten, om eventueel later weer te activeren. Daardoor heb je geen onderhouds- en klikkosten.

Continue optimalisatie

Ook na oplevering ben ik beschikbaar om desgewenst het account continue te optimaliseren zodat het rendement ervan optimaal is.

Heldere communicatie

Duidelijke en begrijpelijke communicatie tussen jou en mij.

Ervaring

Ervaring met kleine en grote AdWords campagnes.

Adviezen website

Met de info uit de Google Ads campagne adviseer ik je desgewenst over het optimaliseren van je website.

'Korte lijnen'

1 aanspreekpunt, altijd direct contact met de persoon die thuis is in de materie en af weet van de voortgang van het project.

Heb je naast een goed Google Ads account ook landingpages nodig?

Is je webbouwer even niet beschikbaar om een geschikte landingpage op te leveren? Schakel mij dan in, ik heb  ervaring met meerdere CMS systemen.
Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker terecht komt nadat hij of zij een advertentie heeft aangeklikt. De homepage als landingspagina gebruiken is meestal geen verstandige keuze. Beter is de landingspagina volledig af te stemmen op één of meerdere zoekwoorden. De kans dat de bezoeker gaat bestellen of contact op nemen is dan veel groter en ook zijn de kosten per klik dan lager.

Uniek: geen contracten

Tarieven Google Ads pakketten

Maatwerk in Google Ads

Je wilt snel gevonden worden in Google en daarna eerst resultaten zien in plaats van aan een contract vast te zitten. Bij Webdegelijk kun je maandelijks opzeggen of pauzeren als het even te druk wordt.

Het ontwikkelen van een Google Ads campagne is altijd maatwerk, afgestemd op jouw onderneming en jouw specifieke website. Maar om u toch een idee te geven geef ik hieronder weer waaruit een kleine of middelgrootte campagne bestaat en waarvoor het dagbudget (dat je rechtstreeks aan Google betaalt) ca. € 5,- respectievelijk ca. €12,- is. Voor bijvoorbeeld een extra uitbreiding van een campagne of de optimalisatie ervan werk ik ook op uurbasis, mijn uurtarief is € 59,-, urenkaarten bespreekbaar. Niet alle opties die hieronder genoemd staan zullen altijd aan de orde zijn; het ene Google Ads account heeft een shopping-campagne nodig terwijl ik voor het andere account een youtube campagne maak.

Pakket 1

Voor ZZP / MKB

€450

Eenmalig

Ook modifier zoektermen

Tekst ads

Optioneel*: ca. € 120,- per kwartaal voor optimalisatie en rapportage

Gratis €75,- advertentietegoed

Pakket 2

Voor MKB / Corporate

€750

Eenmalig

Ook zoektermenmatrix

Tekst en responsive ads (banners)

Conversies instellen

Optioneel*: ca. € 120,- per maand voor optimalisatie en rapportage

Google Shopping campagne (of extra campagne van ander type)

* Onderhoud is optioneel maar wel aan te raden. Van een klein account (Pakket 1) is dat weinig werk. Per kwartaal een vinger aan de pols houden en de nodige wijzigingen doorvoeren kan al voldoende zijn.
Wanneer de campagnes en budgetten groter zijn (Pakket 2) dan is het van groot belang om de campagne regelmatig te analyseren en bij te sturen, minimaal iedere maand maar soms zelfs wekelijks. Ook zul je regelmatig benieuwd zijn hoe het account presteert (rapportage).

Bereik je doelgroep

Voordelen goed Google Ads account

Eigenlijk een open deur maar ik maak 'm toch maar: Het voordeel van een doordacht Google Ads account is dat je tegen lagere kosten meer kliks kunt realiseren en dat ook nog eens van mensen waarvan de kans het grootst is dat ze direct of indirect klant worden.

Hoge 'Quality score'

Het aantal kliks is hoger wanneer de advertentie beter past bij de zoekterm. (vanwege een hoge Quality Score)

Beter passende zoektermen

Specifieke zoektermen hebben minder concurrentie en zijn dus minder duur. ‘Octrooi Nederland’ is bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper dan de zoekterm ‘Octrooi’.

Beter passende advertenties

Als de advertentie goed past bij de zoekterm waarbij deze moet verschijnen betaalt u per klik aanzienlijk minder. Dit kan bereikt worden met een slimme campagne indeling.

Kwaliteit door kwantiteit

Door meerdere varianten van een advertentie te hebben kun je zien van welke advertentie het rendement het hoogst is en waarmee je het beste kunt doorgaan.

Beter passende landingpage

Door de landingpage goed te laten aansluiten op de advertentie zullen de kosten per klik lager zijn (vanwege een hoge Quality Score)

Instellingen per campagne

Goede campagne instellingen voor bijvoorbeeld tijdstip en locatie zorgen voor meer relevante bezoekers. Een campagne kan bijvoorbeeld zo ingesteld worden dat de advertenties slechts een bepaald aantal uren van de week zichtbaar zijn voor een aantal omliggende steden en alleen op mobiel en dus niet op desktop.

Tracking

Weet welke bedrijven geklikt hebben

In analytics kun je niet zien welke bedrijven je site bezocht hebben, analytics laat alleen een lijst telecomaanbieders en hostingproviders zien. Die zijn niet te herleiden zijn naar bedrijfsnamen, dus daar heb je weinig aan. Regelmatig krijg je van Linkedin mails met als onderwerp "You appeared in 20 searches this week". In die mail staan de logo's van alle bedrijven die naar jou profiel gekeken hebben. Dat is eigenlijk wat je ook wilt voor je website. 
Ik gebruik gerenommeerde software waarmee ik wèl kan zien welke bedrijven je website bezocht hebben.

Helaas, alleen voor B2B

Richt je je op bedrijven dan zul je benieuwd zijn wie nou eigenlijk die bedrijven waren die geklikt hebben op een advertentie. Ik kan je 2 keer per week een lijst sturen met (bijna) alle bedrijfsnamen die je website bezochten. Op die lijst staat bij sommige bedrijven ook vermeld wat de jaaromzet is en wat het aantal medewerkers is. Met die lijst in je hand kun je o.a bepalen of de doelgroep de site weet te vinden. Als je wilt kun je ze zelfs gaan benaderen bijvoorbeeld via mail of telefoon. Dat mag omdat de lijst die ik je stuur alleen bedrijfsgegevens bevat, geen persoonsgegevens. Het valt dus niet onder de AVG privacy wetgeving. Wel moet er in de privacyverklaring worden opgenomen dat er tracking cookies worden gebruikt. De lijst die ik je stuur laat zien hoeveel pagina’s men bezocht. Maar ook hoeveel tijd de bezoeker per pagina besteedde, daarmee krijg je een indicatie van de interesse van de bezoeker en kun je daarom inspelen.

Waarom tracking?

"Als de bezoeker geïnteresseerd is neemt ie toch wel gewoon contact op met ons bedrijf?!"

Nee, uit onderzoek blijkt dat dat helaas vaak niet het geval is. Gemiddeld is meer dan een derde deel van de bezoekers een potentiele klant, toch besluit gemiddeld slechts 5% ook daadwerkelijk zelf contact op te nemen.
Waarom niet meer bedrijven contact opnemen kan bijvoorbeeld liggen aan:

Pagina straalt niet het vertrouwen uit dan men verwacht.

De prijsstelling van product/dienst sluit niet aan

Er ontbreekt bepaalde productinformatie

Onaantrekkelijke teksten

Is de vraag om zelf actie te ondernemen duidelijk? Staat er überhaupt wel een call-to-action op de site?

Laadtijd van de website is aan de lage kant

Het bezoek vindt plaats buiten kantoortijden en hij of zij wilde graag op dat moment even telefonisch contact hebben.

In alle bovenstaande gevallen kan het door de bezoeker op prijs worden gesteld dat je zelf contact opneemt. Wel is het een aanrader het gesprek niet te beginnen met "Ik zag dat een medewerker van uw bedrijf een bezoek gebracht heeft aan onze site", dat kan als vervelend worden ervaren. Maar omdat het contact op precies het goede moment plaatsvindt zal het contact leggen al snel als proactief en dus als prettig worden ervaren. Ook is het natuurlijk mogelijk om eerst contact te leggen via bijvoorbeeld Linkedin of door het sturen van een email waarin je je bedrijf voorstelt..

FAQ's

Veelgestelde vragen over tracking

Ja, want ook zonder te adverteren via Google Ads zal je website bezoekers ontvangen, bijvoorbeeld omdat je bedrijf adverteert in de krant, profiteert van mond tot mond reclame, je deelneemt aan netwerkbijeenkomsten. 

Geen probleem daar kan ik op filteren en je bijvoorbeeld alleen de lijst sturen van bedrijven die via Twitter op je website terecht kwamen.

Dat kan, ik kan filteren op aantal medewerkers en omzet, dus de lijst die je ontvangt bevat bijvoorbeeld alleen bedrijven met 5-20 medewerkers. Ik adviseer je echter het zo breed mogelijk te houden, het beste kun je zelf bedrijven van de lijst verwijderen in plaats van dat je mij dat laat doen d.m.v automatisch filteren.

Niks inderdaad. Ik zou m’n budget dan aan andere dingen gaan besteden.

Ja, met Zapier als brug kun je je bezoekers in je CRM terecht laten komen, dat kan met zo’n beetje alle CRMs, zoals bijvoorbeeld Microsoft Dynamics, SugarCRM en Salesforce, zie https://zapier.com/apps/crm-connector/integrations voor de volledige lijst. Prijs op aanvraag.

Ik kan je een lijst sturen van bedrijven die bijvoorbeeld de pagina ../productX of de pagina ../dienstX hebben bekeken en jou daarvan een apart rapport sturen.

 

Dan wil je de lijsten misschien gaan gebruiken om te weten te komen welke bedrijven je site weten te vinden zodat je eventueel de website, advertentiecampagnes etc daarop beter kunt afstemmen.
Ook kun je bedenken of de bedrijven eigenlijk wel tot de doelgroep behoren.

Persoonlijke mailadressen zoals bijvoorbeeld 'voorletter.achternaam@bedrijfsnaam.nl' of 'voornaam@bedrijfsnaam.nl' kan ik je apart aanleveren. De adressen staan dus helaas niet in de csv export die ik voor je maak (en waar ik dan weer een excel van maak zodat jij er wat aan hebt). Dat komt doordat ik ze handmatig 'zichtbaar' moet maken, dat kan met niet meer dan 5 tot 25 (afhankelijk van aantal geïnteresseerden) adressen per week.

 
Kun je ook best zonder die persoonlijke adressen?
Ja en nee. Ja want, vooral, bij grote bedrijven weet je nog steeds niet of de mensen achter de adressen die ik kan aanleveren gaan over het regelen van de dienstverlening/product dat jij aanbiedt, meestal niet zelfs. Nee want mails die aankomen op info@bedrijfsnaam.nl worden doorgaans minder goed gelezen/serieus genomen dan mail die aankomen op een persoonlijk mailadres. Je zou ervoor kunnen kiezen mailadressen te ontvangen van enkel de kleinere bedrijven en dus niet van de grotere bedrijven. Kosten: facturatie o.b.v nacalculatie.

Kan ik er ook zelf naar opzoek gaan? 
Ja, persoonlijke adressen staan soms ook wel op de website, ook via Linkedin kun je zoeken naar persoonlijk adressen, als je tenminste een Premium linkedin account hebt..

Je ontvangt elke week een of meerdere rapporten. Vaker een rapport ontvangen is bespreekbaar.
Het tijdstip waarop je het rapport ontvangt kies je zelf. Rondom dat tijdstip stuur ik je het rapport (mocht ik die dag vrij zijn dan stuur ik je het de dag ervoor of erna).

Een rapport kost € 9,-. De kosten per maand zijn dus € 36,- excl. BTW. Kies je ervoor wekelijks meer dan 2 rapporten te ontvangen dan betaal je voor die extra rapporten geen € 9,- maar € 6,-. 
Let op: Van je websitebouwer ontvang je eenmalig een factuur voor: 
- Aanpassen van je privacyverklaring

- Toevoegen/aanpassen van een cookiemelding.

- Toevoegen van code in de 'body' van je site.

Je kun elk moment opzeggen, bovendien betaal je dan niet de hele maand nog door. Ook kun je tijdelijk stopzetten. 

Het kan gebeuren dat als je opnieuw rapporten wilt gaan ontvangen (na een pauze) er niet direct een plek vrij is, dat geldt ook als je wilt beginnen met bezoekers lijsten ontvangen. Vraag me via mail of telefoon of er op dit moment mogelijkheden zijn.